Dua orang kakak ni tengah cuba cam nak tangkap sesuatu kat dalam semak tu. Tidak pasti apa yang mereka nak tangkap tu, lihat gelagat mereka memang mendebarkan. Kalau tak tahu apa yang sedang berlaku, orang lain mungkin akan ingat mereka sedang nak tangkap haiwan apa kat dalam semak sana.

Kat luar sana yang ada banyak semak samun mesti berhati-hati jugak. Sebab kita tidak tahu ada apa haiwan atau serangga yang garang kat dalam semak samun. Sebab kat dalam semak samun adalah terlindung dan susah untuk lihat apa yang ada kat dalam sana dari luar. Kalau ada ular atau serangga yang berbisa, memang susah kalau dipatuk ular nanti.

Ular suka sembunyikan mereka di dalam semak samun jugak. Kalau hulurkan tangan masuk ke dalam semak samun, kalau ada ular kat dalam sana memang akan dipatuk ular. Sebab ular dapat nampak kita, kita tidak dapat lihat ular kat dalam. Kalau mesti nak buat jugak, pastikan guna kayu atau benda lain, tapi jangan guna tangan sendiri. Kalau memang ada ular kat dalam, kayu yang akan dipatuk ular, bukan tangan kita sendiri. Jom sama-sama kita lihat gelagat dua orang kakak ni.

Sila tonton video:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *