Tuah ayam nampak di kaki tetapi tuah manusia kita tidak tahu. Maksud perumpamaan ini adalah rezeki manusia susah kita nak jangka. Ini yang terjadi kepada pekerja kontrak.

Video yang menjadi tular di media sosial menunjukkan sekumpulan pekerja kontrak (luar negara) menjumpai 1 peti besi lama ketika mereka sedang membuat kerja kerja pembersihan di satu kawasan terbiar.

Tetapi cabaran mereka adalah membuka peti besi tersebut dan untuk membuka peti besi bukan satu tugas yang mudah.

Mereka menggunakan tukul batu tetapi gagal, mereka cuba drill pintu tersebut juga tidak berjaya. Menggunakan api (torch) untuk mencairkan kunci peti besi juga gagal. Cara terakhir adalah cuba mengikis bahagian atas peti besi tersebut dan akhirnya mereka berjaya.

Isi kandungan Peti Besi
Setelah peti besi berjaya dipecahkan, benda pertama mereka jumpa adalah beberapa keping kertas dan topi. Setelah digeledah lagi akhirnya mereka jumpa kumpulan duit dan disaat itu mereka gembira. Tetapi setelah mereka geledah lagi sekali dan kali ini memang kena ‘jackpot’.

Mereka menjumpai emas bar (gold bar) yang tertulis emas 999 dan berat 7 kilo. Pada mulanya mereka tidak percaya dan munkin emas itu palsu tetapi setelah diteliti memang betul emas itu adalah tulen. Kegembiraan mereka tidak berakhir disitu kerana bila diperiksa lagi sekali bukan 1 tetapi 3 ketulan gold bar.

Semua meloncat kegembiraan kerana mereka akan menjadi jutawan dalam sekelip mata. Tetapi boleh kah mereka mengambil emas tersebut?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *