Tidak diketahui apa punca seorang lelaki mengaku telah keluar agama . Mungkinkah ini salah satu caranya untuk lariskan produk? Entahlah…

Orkid Anggerik, @phleumic atau nama sebenar, M. Faiz Syahmi mengisytiharkan dirinya telah keluar agama. Namun, dia mengakui bahawa dia percaya Tuhan itu wujud.

Faiz bagaimanapun memilih nama Yuen Zhou sebagai nama barunya. Namun, bimbang dimarahi , maka dia menukar kepada nama lain. Faiz mengaku, semasa dirinya masih islam, dia juga adalah seorang pendakwah dan pendekar islam.

Bagi Faiz, Islam tiada lagi fungsinya di dunia ini. Faiz juga menjelaskan dia tidak berbangga beragama Islam. Bukannya dia tidak mahu ikut, tetapi dek malas dan malas nak mempercayai islam lagi.

Dalam masa yang sama, Faiz masih belum memberitahu keluarganya mengenai status keluar agama itu dan dia menjangkakan perkara ini akan menjadi tular tidak lama lagi.

Semudah itu lelaki ini mengisytiharkan dirinya keluar agama. Mohon pihak jabatan agama mengambil tindakan serta merta terhadap lelaki ini dan beruskan secukup-cukupnya kepala lelaki ini agar dia sedar bahawa apa yang diucapkannya itu boleh merugikan masa depannya.

Sumber: Amazing Nara

– Inilah akibat jika meninggalkan hukum NYA, agama sudah tidak terjaga. Kalau kita nak harapkan pemerintah hendak laksanakan hukum NYA entah bila. Terlalu jaga hati lain sehingga mengabaikan perintah NYA..

– Jika benar Malaun di atas nie memang keluar agama, memang hukumnya kerana maruah Islam wajib dipelihara. Moga DIA memberi pancaran cahaya hidayah supaya kembali kepada fitrah Islam..

Dari Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, bahwa Baginda shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لاَ يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ، يَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ، إِلَّا بِإِحْدَى ثَلاَثٍ: النَّفْسُ بِالنَّفْسِ، وَالثَّيِّبُ الزَّانِي، وَالمَارِقُ مِنَ الدِّينِ
التَّارِكُ لِلْجَمَاعَةِ

(HR. Bukhari 6878, Muslim 1676, Nasai 4016, dan yang lainnya).

Dalam hadis lain, dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma, Baginda shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ
”Siapa yang mengganti agamanya, hilangkanlah dia.” (HR. Bukhari 3017, Nasai 4059, dan yang lainnya)

Makna: ’Mengganti agama’: keluar dari islam. Karena hadis ini dimasukkan para ulama hadis dalam pembahasan hukuman orang yang keluar agama. ( Wallahualam ).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *