Dengan perkembangan dunia, semakin banyak perkahwinan transnasional berada di sekeliling kita. Sekarang bukan sahaja gabungan orang Cina dan Eropah dan Amerika, tetapi juga banyak gadis Cina memilih untuk berkahwin dengan orang Afrika.

Kemudian, Kisah di bawah adalah mengenai kehidupan seorang gadis Cina, selepas dia berkahwin dengan orang Afrika. Ia boleh dikatakan buat gadis itu sangat menyesal.

Gadis tersebut bernama Xiao He, dan merupakan seorang pensyarah di sebuah universiti, wartawan dapati gadis itu mempunyai perkahwinan yang tidak baik sebelum ini, dan dia telah bercerai dengan suaminya selepas tiga tahun bernikah dengan suaminya.

Empat tahun yang lalu, Xiao He bertemu seorang lelaki afrika yang sangat menyukainya. Walaupun dia gelap, dia berasa sangat gembira dengannya.

Xiao He berfikir bahawa yang paling penting syarat untuk seorang teman lelaki ialah orang yang dapat buat dia gembira dan bukan menangis. Ini adalah sangat penting dalam kehidupan tidak kira teman lelakinya kaya atau pun miskin.

Setiap kali mengalami kesukaran dalam hidup, mereka dapat fikir cara bersama-sama dan menempuhi segala kesukaran. Oleh itu, Xiao He membuat keputusan untuk berkahwin dengan lelaki yang berkulit hitam itu.

Selepas perkahwinan, gadis ikut suaminya pergi ke Afrika. Tidak sangka ini barulah bermula kehidupannya yang menyakitkan.

“Saya harus pergi jumpa ibu bapanya lepas saya berkahwin, jadi saya pergi ke Afrika.” Xiao He berkata, “Tak sangka kali ini pergi ke Afrika susah untuk kembali lagi.”

Oleh sebab dia pergi ke Afrika, Xiao He harus buang pekerjaannya, apa yang lebih mengejutkan adalah dia dan suaminya melahirkan lapan orang anak dalam hanya tiga tahun. Tidak tahu mengapa, setiap kali Xiao He hamil adalah kembar!

Apabila Xiao He hamil lagi, dia akhirnya kembali ke China untuk melawat ibunya. Sekali, dia pergi ke hospital untuk ujian kehamilan. Doktor melihat bahawa perutnya penuh dengan kesan kehamilan dan rasa terkejut.

Ketika bertanya kepada gadis itu, baru menyedari bahawa ia sudah menjadi seorang ibu kepada lapan orang anak. Doktor terkejut bertanya mengapa dia lahir banyak anak. Kemudian jawapan gadis itu membuat semua orang terkejut!

Ternyata suaminya sangat miskin di kawasan setempat. Di sana, kalau keluarga ada banyak anak, kerajaan akan memberi bantuan dari segi kewangan. Semakin banyak kanak-kanak, semakin besar sokongan dari kerajaan tempatan. Setiap kali seorang anak dilahirkan, dia dan suaminya akan mendapat duit yang agak banyak dari kerajaan tempatan.

Berdepan dengan wartawan, dia berkata, “Saya tahu bahawa keluarganya adalah miskin, tetapi saya pada mulanya ingin bergantung pada usaha kami berdua untuk bekerja cari duit, saya tidak sangka dia akan menggunakan cara ini.” Xiao He berkata dia sangat menyesal kahwin dengan suaminya.

Akhirnya, Xiao He ingin berkata kepada gadis-gadis yang masih belum menikah: Sangat penting untuk memilih orang yang betul.

Nak Cari Jodoh Yang Baik & Sempurna Mengikut Syariat Islam, Carilah Pasangan Dengan 4 Kriteria Ini!

1. KECANTIKAN DAN KETAMPANAN

Ini jelas terbukti dimana setiap individu pasti menekankan paras rupa terlebih dahulu dalam mencari pasangan hidup. Wanita mahukan lelaki yang tampan manakala lelaki mahukan wanita yang cantik. Namun Sabda Rasulullah SAW ada menyatakan:

“Janganlah kamu mengahwini wanita kerana ingin melihat kecantikannya, mungkin kecantikan itu akan membawa ker0sakan terhadap diri sendiri dan janganlah mengharapkan harta kekayaannya kerana mungkin dengan harta itu mereka menjadi s0mbong tetapi kahwinilah mereka itu kerana agama dan sesungguhnya hamba perempuan yang hitam lebih baik asalkan ia beragama”.

(Riwayat Ibnu Majah dab Baihaqi).

2. TAAT KEPADA ALLAH DAN RASULNYA

Ini adalah antara kriteria yang paling penting dalam tuntutan ketika memilih pasangan. Maka dalam memilih pasangan hidup, minimal seharusnya terdapat satu syarat ini. Kerana Allah SWT berfirman,

“Sesungguhnya yang paling mulia di antara kalian adalah yang paling bertaqwa.”

(QS. Al Hujurat: 13)

Taqwa adalah menjaga diri dari azab Allah SWT dengan menjalankan perintah-Nya dan menjauhi kemungkaran. Oleh itu, seorang muslim hendaklah berjuang untuk mendapatkan pasangan yang paling mulia di sisi Allah, iaitu seorang yang taat pada agama.

3. HARTA

Kekayaan yang tidak berlandaskan agama akan membawa kepada bencana. Jika seseorang itu mencari pasangan hanya kerana melihat dari segi hartanya, nescaya Allah akan menghilangkan hartanya kerana harta akan lenyap pada bila-bila sahaja tanpa kita ketahui. Rasulullah SAW juga menyeru agar memilih pasangan hidup yang setara dalam agama dan statusnya.

4. KETURUNANNYA

Dalam mencari pasangan hidup, tidak salah kalau ingin melihat faktor keturunannya. Perbezaan darjat dalam beberapa perkara akan menimbulkan permasalahan di kemudian hari. Oleh itu, maka carilah keturunan yang boleh menyenangi kamu yang bersesuaian dengan tuntutan agama dan dapat memberikan keturunan yang baik-baik.

Apa pendapat korang? Jangan lupa like komen dan share ya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *