Disangkakan, Awal Ashaari hanya berkongsi fesyen yang digayakan ketika menjadi host bagi perkahwinan Elfira Loy baru-baru ini.

Namun, rupa-rupanya Awal mendedahkan sesuatu yang membuatkan dia malu yang dapat dilihat menerusi foto di Instagram miliknya bersama Scha Alyahya.
Malunyaaa!

“Ni antara moment #colorblind yang tidak dapat dimaafkan! I hosted #elfraris wedding few nights ago thinking that I pakai all black tuxedo for black tie event.

“Bila tengok balik gambar kakiphoto ambik ni, baru perasan Awal pakai seluar Tuxedo biru dengan jacket hitam!!! Omg tak boleh terima lah! Tolonglah jangan ingat ni pesen baru! Malunyaaaa! PA pun rabun warna lah kot. Dia yang hulurkan baju ni!..” ujarnya panjang di Instagram.

Menurut Awal, setelah menerima gambar dari pihak Kaki Photo barulah dirinya perasan kesilapan pemakaian yang dipakainya yang membuatkan dia juga tidak boleh terima.

Bagaimanapun bagi peminat diruangan komen, Awal tetap kelihatan elok sahaja malah menerima pujian ramai kerana dia diantara artis yang sentiasa berpenampilan bergaya.

Takpe.. awal pakai apapun nampak hensem..

Pakai apapun tetap lawa…

Takpe anggap je biru tu nak matchkan dengan baju Scha..

Sebelum ini kecoh dengan tindakan Awal mewarnakan rambutnya, walaubagaimanapun Awal Ashaari menjelaskan solatnya sah memandangkan perubahan warna rambutnya menjadi putih itu tidak ada menggunakan sebarang produk pewarna.

Awal atau nama sebenarnya Ahmad Awaluddin Ashaari, 37, berkata dia mengambil masa dua hari dan tujuh kali untuk melunturkan warna asal rambutnya.

“Ia mengambil masa selama dua hari dan tujuh kali membuat pelunturan untuk mendapatkan rupa ini.

“Tidak ada setitik pewarna rambut yang terlibat dalam proses itu. Oleh itu, ia bersifat boleh solat,” tulisnya menerusi laman Instagram.

Awal menjelaskan dia tidak menggunakan sebarang pewarna rambut untuk mendapatkan perubahan rambutnya.

Penampilan baharu Awal itu mengundang pelbagai reaksi netizen yang berpendapat tindakan tersebut haram dan menyebakan solatnya tidak akan sah.

Dalam pada itu, mStar Online mendapatkan pandangan daripada penceramah bebas, Da’i Izzhar atau Ahmad Izzhar Ahmad Nazri berhubung dengan perkara tersebut.

Menurut Izzhar, mengubah warna rambut dalam Islam merangkumi tiga syarat iaitu bahan yang digunakan tidak menghalang air untuk meresap di dalam rambut.

Netizen mempersoalkan tindakan Awal mengubah warna asal rambutnya.

Manakala syarat kedua, warna rambut yang diubah itu tidak boleh menyerupai kaum yang beragama lain dan ketiga, tidak boleh mengubah menjadi warna yang pelik.

“Mewarnakan rambut ada tiga syarat iaitu bahan-bahan yang digunakan halal dan tidak menghalang air serap dalam rambut.

“Warna itu juga tidak boleh menyerupai kaum dari agama lain dan pemilihan warna tidak pelik seperti putih, ungu atau merah,” katanya.

Tambah Izzhar, memang benar solat yang dilakukan Awal menjadi sah namun perbuatan mengubah warna rambut adalah haram.

Ustaz Izzhar menjelaskan tiga syarat mewarnakan rambut.

Bagaimanapun, seseorang itu dibenarkan mengubah ciptaan Allah sekiranya ia boleh memudaratkan kehidupan atau kesihatanya.

“Tiada masalah untuk Awal menunaikan solat kerana ia sah memandangkan dia tidak menggunakan pewarna rambut. Solat masih sah tapi perbuatan itu tetap haram.

“Melainkan kalau dia tak ubah warna rambut boleh mendatangkan kemudaratan dalam kehidupan atau kesihatannya, barulah dibenarkan,” ujarnya.

Sumber: Awal Ashaari via HCL/ mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *